NA ETIKETĚ ZÁLEŽÍ: EKODESIGN

Co je to Ekodesign a proč je důležité vybrat etiketu, která nebude bránit recyklaci.

5. 5. 2022

Také hledáte v regálech supermarketů zboží zabalené do materiálů, o kterých víte, že se dají recyklovat? Nebo jste kvůli obalu dokonce ochotni změnit značku? Pak patříte mezi rostoucí procento spotřebitelů, kteří recyklovatelný obal požadují a jsou ochotni si za ekologičtější výrobky i připlatit. Není proto divu, že „udržitelné a odpovědné podnikání“ již není buzzword pouze velkých korporací, které chtějí zlepšit svou pověst nebo získat více zákazníků, ale stává se strategií většiny společností s cílem zůstat konkurenceschopné v tržním prostředí.

 

 

Pojmy jako udržitelnost, cirkulární ekonomika, recyklace, snižování emisí uhlíku nebo třeba kompostovatelnost hrají roli ve všech oblastech obalového průmyslu, včetně výroby samolepicích etiket.

ETIKETA NESMÍ BRÁNIT RECYKLACI

I plastové etikety mohou být v souladu s principy cirkulární ekonomiky.

Pokud chtějí výrobci vytvářet trvale udržitelné obaly, musí volit takové materiály, které procesu recyklace nebudou bránit. Výběr vhodného materiálu se tak stává jedním z faktorů, které ovlivní nejen budoucí kvalitu, vzhled a funkci produktu, ale i jeho dopad na životní prostředí. Stále přísnější je i legislativa.

V současné době umí dodavatelé samolepicích materiálů nabídnout udržitelné řešení prakticky pro každý typ obalového materiálu. A nemluvíme pouze o samotné etiketě, řešení je komplexní v kombinaci s vhodným lepidlem a nosnou podložkou, ze které se stává odpad prakticky ihned po aplikaci. Např. společnost Avery Dennison nabízí už i v České republice službu AD CIRCULAR určenou na sběr a následnou recyklaci těchto podložek.

Rozdělení ekologických materiálů

  • Materiály vyrobené z obnovitelných zdrojů a organických aditiv
  • Materiály s obsahem recyklátu
  • Materiály usnadňující recyklaci, opětovné využití nebo kompostovatelnost obalu
  • Materiály vyrobené za použití menšího množství materiálu

Jednotlivým typům, jejich vlastnostem a určení se budeme věnovat v některém z následujících článků.

Etikety ze samolepicích ekomateriálů patří dnes už mezi běžnou produkci a na první pohled nepoznáte rozdíl. Správný výběr materiálu a technologie zajistí stejnou kvalitu a vzhled jako při použití standardních materiálů.

Mocným nástrojem, který mají výrobci při vývoji nového produktu k dispozici, je Ekodesign.

 

CO JE TO EKODESIGN

Ekodesign je komplexní a systematický proces navrhování a vývoje výrobku tak, aby při zachování základních vlastností co nejméně zatížil životní prostředí. A to nejen v okamžiku, kdy doslouží, ale v průběhu celého svého životního cyklu.

Hlavním analytickým nástrojem pro hodnocení konceptů Ekodesignu je Life Cycle Assessment (LCA). Tato metoda umí vyhodnotit, vyčíslit a určit fáze s největšími riziky. Díky ní se můžeme při tvorbě nového produktu řídit objektivními daty, nejen dobrým úmyslem a domněnkami.

10 výhod, které nám Ekodesign přináší

  1. Úspora materiálu a energie chrání zdroje a snižuje emise CO2
  2. Produkty usnadňují opětovné použití nebo recyklaci a přispívají k oběhovému hospodářství
  3. Použití biomateriálů zjednodušuje proces recyklace
  4. Výběr správného materiálu a tvaru maximalizuje životnost produktu 
  5. Produkty jsou všestranné, opakovaně použitelné a recyklovatelné
  6. Zmenšení rozměrů produktu snižuje náklady na zpracování a přepravu
  7. Podporuje technologické inovace
  8. Atraktivnější produkty uspokojí potřeby stále náročnějších spotřebitelů
  9. Přidaná hodnota udržitelných produktů nabízí konkurenční výhodu
  10. Společnost těží z inovací a zavazuje se k odpovědnosti k životnímu prostředí

Pokud stále váháte s rozhodnutím, jestli začít tisknout etikety na ekomateriály a které jsou pro váš produkt vhodné, obraťte se na nás.

Nastavení ukládaní cookies

Používáme cookies k personalizaci obsahu a reklam, k umožnění funkcionalit sociálních sítí a k analýze provozu webových stránek. Informace o provozu a užívání webových stránek Vámi jsou sdíleny s našimi sociálními sítěmi, reklamními a analytickými partnery, kteří je mohou kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které o Vás sesbírali při užívání jejich služeb.

Povolit vše
Vlastní

Vlastní nastavení cookies