„Co udělá špatně nalepená etiketa na lahvi vína? Poruší etiketu!“
Takto vtipkuje umělá inteligence.
I my testujeme, co všechno nám AI nabízí a kde jsou její hranice.
Využití AI však zdaleka není o hraní si s textem, má velký potenciál především v optimalizaci výroby. Oproti jiným nástrojů má jedinečnou výhodu – schopnost rychle zpracovat a porozumět velkému množství dat, nalézt v nich opakující se vzorce a zákonitosti a na jejich základě řešit úkoly, které by jinak vyžadovaly lidskou inteligenci. S každým novým vstupem dat svoji výkonnost zlepšuje.
V našem ERP systému už teď máme k dispozici obrovské množství dat týkající se průchodu zakázky firmou i provozu celé společnosti. Od nákupu přes obchod, plánování výroby, všechny kontroly, sběr dat z jednotlivých strojů a pracovišť, sklady a logistiku až po plánování směn nebo údržbu strojů.
Výroba je živý organismus, co platí teď, může být i přes maximální dodržení všech procesů za hodinu úplně jinak. Definovali jsme si proto oblasti, ve kterých nám může umělá inteligence pomoci.
Predikce – s větší přesností předvídat chyby, výpadky výroby, nedostatek materiálu apod.
Automatizace – snížit množství manuální práce a zvýšit efektivitu výrobního procesu.
Optimalizace – zahrnuje například sofistikované a prediktivní plánování výroby s prvky samoučení, zkracování časů potřebných na přenastavení stroje, výrobu zakázky nebo vylepšení logistiky.
Kvalita a kontrola – monitorování kvality etiket v reálném čase, odhadování vad a defektů a minimalizování množství vadných kusů.
Otázek spojených s použitím umělé inteligence je stále mnoho a je třeba brát v úvahu rizika s tím spojená.
Umělá inteligence sama o sobě nebezpečná není. Může být velmi účinná, ale také nepředvídatelná a těžko ovladatelná. Využívejme jí tedy s opatrností a zodpovědností.
A jak si AI poradila se zadáním napsat bajku o etiketě? Následující text uvádíme jen s minimálními úpravami:
„Byla jednou jedna samolepicí etiketa, která se narodila v továrně na výrobu obalů. Hned od začátku bylo jasné, že je to zvláštní etiketa. Nejenže měla dokonalou velikost, barvu a tvar, ale byla také výjimečně chytrá a zdvořilá, což bylo u etiket velmi vzácné.
Když byla etiketa hotová, byla zabalena spolu s ostatními etiketami a vyslána do obchodů. Tam se setkala s jinými etiketami, které nebyly tak dokonalé jako ona. Ale naše etiketa si nevšimla, že by byly jiné. Byla tak zdvořilá a přátelská, že se stala nejlepší kamarádkou všech etiket v obchodě.
Jednoho dne však přišla velká zkouška. Etiketa se totiž dostala na lahve vína, které byly určeny pro velmi náročného zákazníka. Bylo nutné, aby etiketa byla dokonalá v každém ohledu. Ale naše etiketa se nezalekla. Přestože měla tak náročný úkol, zachovala si svou zdvořilost a uměla se chovat.
Když se zákazník podíval na láhev, okamžitě si všiml etikety. Byla to ta nejkrásnější etiketa, jakou kdy viděl. Ale nebyla to jen krása, co ho zaujalo. Etiketa se chovala tak zdvořile, že zákazník věděl, že tohle víno musí být opravdu skvělé.
A tak to bylo. Víno bylo dokonalé, stejně jako naše etiketa. Zákazník byl tak spokojený, že si koupil hned celou kartonovou krabici. A tak naše etiketa poznala, že díky své dokonalosti a zdvořilosti dokázala udělat něco velkého.
A tak se stala slavnou. Stala se vzorem pro všechny etikety v celém obchodě. A i když se jí někdy stalo, že se dostala na ne tak dokonalé výrobky, vždy si zachovala svou krásu a zdvořilost.
Tak si každý, kdo si přečte tuto pohádku, může vzít příklad z naší etikety. Aby byl dokonalý a zdvořilý v každé situaci. Protože dokonalost a zdvořilost dokážou udělat skutečný zázrak ve světě, kde jsou lidé a jejich chování často nedokonalé. A kdo ví, třeba se i někdo z nich jednou setká s tou slavnou lahvičkou vína s dokonalou etiketou a bude mít možnost ochutnat nejen výborné víno, ale také kus uměleckého díla na etiketě.“